Dziś czwartek, 25 kwietnia 2024r.
A - / A+

Lista tematów

 

 

 NA CZĘŚĆ USTNĄ

 

EGZAMINU MATURALNEGO 2014

Literatura
Lp.
Temat

 

1.
Sposób kreowania postaci historycznych w literaturze polskiej i obcej. Omów na wybranych przez siebie przykładach.

 

2.
Literackie próby ujęcia dylematów ludzkiej egzystencji. Omów na wybranych przykładach z różnych epok.

 

3.
Omów wpływ filozofii wybranego myśliciela (np. Nietzsche, Bergson, Pascal) na literaturę.

 

4.
Wspomnienia z dzieciństwa jako tworzywo utworu literackiego. Omów zjawisko, sięgając po twórczość dwóch autorów dwudziestowiecznej prozy.

 

5.
Przywołując najwyżej cztery przykłady, wykaż związek (lub jego brak) między wartością dzieła a faktem uhonorowania go prestiżową nagrodą literacką.

 

6.
Wpływ dzieciństwa na postawy bohaterów literackich. Omów, odwołując się do wybranych utworów różnych epok.

 

7.
Pogodne oblicze starości. Omów sposoby i cele takiego ukazania jesieni życia
w wybranych utworach literackich.

 

8.
Znajdź w literaturze różnych epok przykłady potwierdzające tezę z Pamięci
i tożsamości Jana Pawła II, że „zło jest zawsze brakiem jakiegoś dobra”. Wykaż zasadność wykorzystania ich jako argumentów.

 

9.
Poezja jako narzędzie walki z systemem totalitarnym. Omów zjawisko, odwołując się do wybranych utworów powstałych po drugiej wojnie światowej.

 

10.
Biografia jako klucz do odczytania tekstów Haliny Poświatowskiej. Omów na wybranych przykładach.

 

11.
Literatura powojenna jako rozrachunek z wojenną przeszłością. Omów na wybranych przykładach.

 

12.
Omów znaczenie drzewa jako zakorzenionego w kulturze motywu na podstawie wybranych utworów pisarzy polskich.

 

13.
Dostrzeż i omów różne sposoby funkcjonowania motywu nocy w polskiej poezji romantycznej i młodopolskiej.

 

14.
Omów sposoby wykorzystywania motywu rzeki w powieści.

 

15.
Przedstaw sposoby kreowania bohaterów w habitach i sutannach, odwołując się do wybranych utworów literackich.

 

16.
Motyw bohaterskiej śmierci w literaturze. Zaprezentuj temat, odwołując się do wybranych przykładów.

 

17.
Przedstaw powody popularności książek takich pisarzy, jak np. Paulo Coelho czy Dan Brown, i omów towarzyszące im kontrowersje.

 

18.
Udział bohatera literackiego w określaniu autorskiej wizji świata. Zanalizuj problem na wybranych opowiadaniach Jarosława Iwaszkiewicza.

 

19.
Przedstaw różnorodne zastosowania opisów pejzażu w wybranych utworach epickich.

 

20.
Funkcje odwołań do postaci i symboli klasycznych w twórczości Zbigniewa Herberta. Rozważ temat na wybranych przykładach.

 

21.
Bohaterowie – indywidualiści we współczesnej literaturze. Omów funkcjonowanie motywu, odwołując się do twórczości wybranych pisarzy.

 

22.
Epistolografia różnych epok: tematyka listów, autoportret nadawcy, wizerunek adresatów. Omów na wybranych przykładach.

 

23.
Rola didaskaliów w dramacie romantycznym, modernistycznym i współczesnym. Omów zagadnienie, odwołując się do wybranych przykładów.

 

24.
Przedstaw sposoby prezentacji Syberii jako miejsca zesłania. Wykorzystaj wybrane utwory literackie z różnych epok.

 

25.
Zaproponuj własną antologię polskiej poezji współczesnej i wygłoś mowę promocyjną, w której omówisz kryteria wyboru zaprezentowanego materiału literackiego.

 

26.
Satyra, absurd, groteska we współczesnej dramaturgii. Omów różne sposoby przedstawiania rzeczywistości, odwołując się do wybranych utworów.

 

27.
Motywy tatrzańskie w literaturze polskiej. Omów je na wybranych przykładach.

 

28.
Odwołując się do wybranych utworów z różnych epok, uzasadnij, że są one zwierciadłem czasu, w którym powstały.

 

29.
Tytuł, motto, ostatnia scena jako klucze do interpretacji dzieła literackiego. Omów na wybranych przykładach.

 

30.
Parodia, pastisz i aluzja jako sposoby nawiązywania do tradycji literackiej.
W rozważaniach odwołaj się do wybranych utworów.

 

31.
Sposoby kreowania portretów zdrajców ojczyzny na podstawie wybranych utworów literackich XIX wieku.

 

32.
Omów celowość wykorzystywania motywu młodości przez pisarzy reprezentujących różne epoki i pokolenia.

 

33.
Motyw teatru świata w literaturze. Omów wykorzystanie tego motywu, odwołując się do wybranych utworów.

 

34.
Różne oceny cywilizacji w literaturze. Omów je, odwołując się do tekstów
z różnych epok literackich.

 

35.
Funkcjonowanie motywów baśniowych w utworach wybranych pisarzy XIX
i XX wieku.

 

36.
Gombrowiczowska koncepcja człowieka. Omów problem, odwołując się
do wybranych tekstów.

 

37.
Kobieta w podróży na podstawie wybranych relacji dziewiętnasto- i dwudziestowiecznych.

 

38.
Scharakteryzuj pamiętnik i dziennik jako sposoby literackiego przekazu. Odwołaj się do wybranych przykładów.

 

39.
Różne wizje przyszłości zawarte w literaturze fantastycznonaukowej. Zinterpretuj je, analizując wybrane powieści Stanisława Lema.

 

40.
Które utwory można nazwać międzyepokowymi pomostami? Uzasadnij wybór, odwołując się do wybranych przykładów.

 

41.
Deformacja świata i jej funkcje w różnych tekstach literackich. Odwołaj się do wybranych przykładów.

 

42.
Jaki obraz świata kreują poeci współcześni młodego pokolenia? Omów zagadnienie, prezentując tomiki poetyckie, antologie i czasopisma literackie.

 

43.
Omów na wybranych przykładach sposoby wykorzystywania mitów antycznych w literaturze polskiej różnych epok.

 

44.
Rodzice i dzieci w literackim przekazie z minionych epok w konfrontacji
ze współczesnym modelem życia rodzinnego. Omów zagadnienie, przywołując wybrane utwory.

 

45.
Na wybranych przykładach literatury barokowej i oświeceniowej zaprezentuj pesymistyczną i optymistyczną wizję świata i człowieka.

 

46.
 Pozytywizm i nowoczesność. Omów temat na wybranych przykładach.

 

47.
Rola kostiumu mitologicznego, historycznego lub fantastycznego w literaturze. Omów na wybranych przykładach.

 

48.
Ja w obcym świecie. Bohater wobec społeczeństwa w powieści dziewiętnastowiecznej. Omów na wybranych przykładach.

 

49.
Dokonaj analizy funkcjonowania motywu grozy we współczesnej powieści sensacyjnej.

 

50.
Różnorodne funkcje groteski jako kategorii estetycznej. Przedstaw zagadnienie, wykorzystując przykłady z literatury różnych epok.

 

51.
Koncept w literaturze dawnych epok – kategoria estetyczna, zasada tworzenia, poetycki sposób poznania. Omów na wybranych przykładach.

 

52.
Odwołując się do przykładów z literatury, scharakteryzuj życie codzienne w średniowieczu i renesansie.

 

53.
Na podstawie wybranych dzieł W. Gombrowicza scharakteryzuj odbiorcę wpisanego w tekst literacki.

 

54.
Na podstawie wybranych listów pisarzy dwóch różnych epok scharakteryzuj wykorzystane przez niego konwencje epistolarne.

 

55.
Charakterystyczne cechy poezji modernistycznej. Omów, odwołując się do wybranych utworów.

 

56.
Motyw niepełnosprawności w literaturze współczesnej. Omów temat na wybranych przykładach.

 

57.
Jakie ponadczasowe nauki moralne odnaleźć można w legendach ludowych? Odwołaj się do wybranych tekstów.

 

58.
Romantyk – człowiek, który pyta. Omów na podstawie wybranych utworów przestrzeń tajemnicy w liryce polskiego romantyzmu.

 

59.
Przedstaw literackie portrety Sarmatów utrwalone w twórczości wybranych autorów.

 

60.
Relacje z podróży w piśmiennictwie dawnych epok. Omów temat, odwołując się do wybranych utworów.

 

61.
Scharakteryzuj postawy wobec życia (np. dekadentyzm, ironia, afirmacja …), które znalazły odbicie w literaturze przełomu XIX i XX wieku. Odwołaj się do twórczości dwóch wybranych artystów.

 

62.
Postacie kobiecej tożsamości. Omów temat, odwołując się do biografii wybranej pisarki i jej twórczości.

 

63.
Dramat człowieka uwikłanego w historię. Omów zagadnienie, wykorzystując utwory z różnych epok.

 

64.
Człowiek – kowalem swego losu czy jego igraszką? Jaką odpowiedź na to pytanie znajdujesz w literaturze starożytnej, renesansowej i współczesnej?

 

65.
Motyw dworku szlacheckiego w literaturze polskiej. Omów na wybranych przykładach.

 

66.
Scharakteryzuj nasze wady narodowe na podstawie wybranych utworów
z różnych epok literackich.

 

67.
Zanalizuj proces powstawania legendy literackiej na podstawie życia
i twórczości wybranego artysty.

 

68.
Porównaj sposób kreowania świata przez dwóch współczesnych prozaików (np. Stefana Chwina, Pawła Huellego, Olgę Tokarczuk, Dorota Masłowską).

 

69.
Rozwój reportażu polskiego i jego wybitni przedstawiciele. Scharakteryzuj tematykę i formę 2 – 3 wybranych reportaży.

 

70.
Źródła i granice pesymizmu w powieści poetyckiej polskiego romantyzmu. Omów temat na wybranych przykładach.

 

71.
Rola epizodu oraz bohatera „trzecioplanowego” w strukturze i treści dzieła literackiego. Omów na wybranych przykładach.

 

72.
Omów rolę i znaczenie twórczości drugiego obiegu w Polsce lat 1970 –1989. Odwołaj się do analizy wybranych utworów literackich.

 

73.
Listy Zygmunta Krasińskiego na tle epistolografii epoki. Omów zagadnienie na podstawie wybranych tekstów.

 

74.
Mit „poetów przeklętych". Dokonaj porównania na podstawie analizy dzieł różnych autorów.

 

75.
Na peryferiach  miasta. Obraz warszawskiego półświatka w literaturze okresu PRL-u. Omów temat na wybranych przykładach.

 

76.
Rozterki Hamleta w ustach innych bohaterów literackich. Zbadaj zagadnienie na wybranych przykładach.

 

77.
Kwiaty w literaturze. Zinterpretuj sposoby wykorzystania tego motywu na wybranych przykładach.

 

78.
Najwybitniejsi polscy tłumacze biblijnych psalmów. Przedstaw i porównaj ich dorobek.

 

79.
Piękno i prostota wiary. Omów na przykładzie wybranych wierszy ks.
J. Twardowskiego.

 

80.
Spojrzenie dziecka na świat dorosłych. Przedstaw zagadnienie na podstawie wybranych utworów literackich.

 

81.
Cierpienie: przekleństwo czy błogosławieństwo? Omów temat na podstawie biografii oraz twórczości Jana Pawła II.

 

82.
Groza i tajemniczość –  od E. A. Poe po S. Kinga. Przedstaw temat, odwołując się do analizy wybranych utworów.

 

83.
Obraz społeczeństwa we „Władcy much” W. Goldinga i w prozie G. Orwella. Omów zagadnienie.

 

84.
Groteskowy obraz wojny w twórczości np. K. Vonneguta i W. Whartona. Przedstaw zagadnienie, opierając się na interpretacji wybranych utworów.

 

85.
Społeczeństwo doby wiktoriańskiej ukazane w dziełach J. Austen
i V. Woolf. Omów na wybranych przykładach literackich.

 

86.
Jak uleczyć świat śmiechem? Określ rolę satyry, kpiny, żartu, analizując wybrane utwory literackie różnych epok.

 

87.
Arkadie i utopie. Przedstaw literackie krainy szczęścia, analizując utwory różnych epok oraz omów sposoby ich kreowania.

 

88.
Różne realizacje motywu sztuki kulinarnej w utworach literackich. Określ rolę tego tematu w wybranych dziełach.

 

89.
Etykieta w kulturze różnych epok. Ukaż rolę obyczajów, tradycji, itp., odwołując się do wybranych utworów literackich.

 

90.
Rola kobiety w społeczeństwie na podstawie dzieł pisarzy angielskich. Omów zagadnienie.

 

91.
Bajkowość, fantastyka w utworach literackich – jak wyglądał odrealniony świat konstruowany w dziełach literackich, do czego wykorzystuje ten zabieg autor – omów zagadnienie, przywołując odpowiednie przykłady

 

92.
Manifesty pokoleniowe i ich funkcje. Omów problem, odwołując się do wybranych tekstów różnych epok.

 

93.
Człowiek w przestrzeni miejskiej na podstawie „Boso, ale w ostrogach” S. Grzesiuka i „Małej Apokalipsy” T. Konwickiego.

 

94.
Porównaj ujęcia motywu pychy i pokory, uwzględniając teksty biblijne i literackie.

 

95.
Obraz Polaków w poezji śpiewanej końca XX wieku. Omów temat na wybranych przykładach.

 

96.
Miasto w literaturze polskiej XIX i XX wieku. Omów na wybranych przykładach.

 

97.
Wpływ miasta na kształtowanie osobowości i decyzje człowieka na podstawie „Małej Apokalipsy” T. Konwickiego oraz „Szosy” I. Bashevisa Singera. Omów zagadnienie.

 

98.
Nowe pokolenie polskiego reportażu. Omów zagadnienie, odwołując się do wybranych autorów.

 

99.
Historyczne, kulturowe i psychologiczne podłoże lęków i niepowodzeń bohaterów powieści Bolesława Prusa.

 

100.
Scharakteryzuj i oceń postawę cynika, odwołując się do wybranych tekstów filozoficznych i literackich.

 

101.
Wizja świata postapokaliptycznego na podstawie powieści Dimitrija Głuchowskiego „Metro 2033” i Cormacka McCarthy’ego „Droga”.

 

 

 

 

 

 

Korespondencja sztuk
Lp.
Temat
1.
Przenikanie się świata literatury i malarstwa w sztuce modernistycznej na przykładzie twórczości Stanisława Wyspiańskiego.
2.
Wizerunek Żyda w literaturze i sztuce. Omów na wybranych przykładach.
3.
Los kobiet w egzotycznych dla nas zakątkach świata. Omów na wybranych przykładach z literatury, filmu i innych dziedzin sztuki.
4.
Obraz człowieka w tekstach Stanisława i Kazimierza Staszewskich. Omów temat, odwołując się do wybranych utworów.
5.
Topos Nike w rzeźbie starożytnej i współczesnej oraz w poezji polskiej. Omów na wybranych przykładach.
6.
Obrazy powstania listopadowego w literaturze i innych tekstach kultury. Porównaj je, odwołując się do wybranych tekstów.
7.
Totalitaryzm w literaturze, filmie i malarstwie. Zanalizuj sposoby jego przedstawiania w wybranych tekstach kultury.
8.
Omów różne obrazy powstania warszawskiego i ich funkcjonowanie
w wybranych tekstach kultury.
9.
Porównaj różne ujęcia motywu domu w literaturze i sztuce wybranych epok. Omów na wybranych przykładach.
10.
Motyw jesieni i sposoby jego ujmowania w literaturze, malarstwie i muzyce. Omów, odnosząc się do wybranych dzieł.
11.
Różne ujęcia tematu powstania styczniowego w literaturze i sztukach plastycznych. Omów na wybranych przykładach.
12.
Ogród jako przestrzeń życia człowieka. Rozważ, odwołując się do wybranych tekstów kultury.
13.
Hagiografia pędzlem i piórem malowana. Ideał świętego w literaturze
i malarstwie. Omów problem, uwzględniając specyfikę form artystycznego wyrazu.
14.
Literackie i filmowe wizje Litwy – Ojczyzny. Omów zagadnienie, odwołując się do wybranych dzieł.
15.
Awangarda w literaturze i sztuce lat 30. XX wieku. Porównaj dzieła różnych twórców.
16.
Topos żniw w literaturze i sztuce wybranych epok. Omów na wybranych przykładach.
17.
Symbol i metafora w kulturze masowej. Omów sposoby funkcjonowania tych środków wyrazu w wybranych tekstach kultury.
18.
Strój jako tekst kultury. Omów na podstawie wybranych tekstów kultury.
19.
Artyści wobec tradycji romantycznej. Omów zagadnienie, odwołując się do wybranych tekstów kultury.
20
Pejzaż romantyczny w literaturze i malarstwie. Porównaj sposoby przedstawienia, odwołując się do wybranych tekstów i obrazów.
21.
Sceny z życia świętych w literaturze, filmie i malarstwie. Porównaj wybrane teksty kultury europejskiej i polskiej.
22.
Brzydota jako kategoria estetyczna. Omów jej funkcje w literaturze i sztuce plastycznej epok minionych i współczesności, nawiązując do wybranych tekstów kultury.
23.
Pejzaż górski w liryce młodopolskiej a krajobrazy gór w malarstwie lub fotografii. Porównaj wybrane teksty kultury.
24.
Jakie zagrożenie niesie ze sobą fikcja (film, literatura, rzeczywistość wirtualna), jeśli przeniesie się ją do prawdziwego życia? Omów problem, odwołując się do wybranych tekstów kultury.
25.
„Mickiewicz jako kolorysta” S. Witkiewicza a „Pan Tadeusz” A. Wajdy. Porównaj wizję plastyczną malarza i reżysera wybitnego dzieła A. Mickiewicza.
26.
Świat prowincji w literaturze i sztuce. Omów na wybranych przykładach.
27.
Malarstwo marynistyczne a literackie obrazy morza. Porównaj wybrane teksty kultury.
28.
Fascynacje kulturą ludową w literaturze i sztuce. Omów ich artystyczne cele, przywołując różne teksty kultury.
29.
Rola karykatury w literaturze i sztuce. Rozważ problem na wybranych tekstach kultury.
30.
Ideał piękna w literaturze i sztuce. Rozważ problem, odwołując się do dwóch wybranych epok.
31.
Afryka i jej mieszkańcy jako temat literatury i innych sztuk. Rozważ problem, odwołując się do różnych tekstów kultury.
32.
Rozważ, jaką funkcję pełnią maska i kostium historyczny w utworach literackich i w malarstwie.
33.
Omów sposoby funkcjonowania wątków i symboli biblijnych w literaturze
i sztuce. Odwołaj się do wybranych przykładów.
34.
Kontynuacja i funkcjonowanie motywu ikaryjskiego w literaturze i malarstwie epok nowożytnych.
35.
Secesja, art  nouveau, modernizm, styl zakopiański jako różnorodne nurty w sztuce przełomu XIX i XX wieku. Zaprezentuj zagadnienia odwołując się do wybranych przykładów.
36.
Funkcjonowanie rekwizytów w wybranych utworach dramatycznych
i inscenizacjach teatralnych.
37.
Parodystyczne sposoby ujmowania rzeczywistości. Omów zagadnienie na wybranych przykładach z literatury i filmu.
38.
Różne wizerunki nauczyciela. Omów zagadnienie na wybranych przykładach
z literatury i filmu.
39.
Człowiek wobec Dekalogu. Rozważ różne ujęcia tego problemu w literaturze
i filmie.
41.
Dzieło sztuki jako znak czasu. Zaprezentuj zagadnienie, odwołując się do wybranych przykładów z różnych epok.
42.
Stroje bohaterów literackich i postaci przedstawionych na obrazach jako element charakterystyki bohatera. Omów na wybranych przykładach.
43.
Określ cechy kiczu na podstawie analizy współczesnych tekstów kultury.
44.
Magia przedmiotów. Rozwiń temat w oparciu o wybrane teksty kultury.
45.
Codzienność jako motyw w literaturze i malarstwie. Przedstaw przykłady
i dokonaj ich analizy.
46.
Jak poeci komentują dzieła malarzy? Odwołaj się do reprezentatywnych przykładów.
47.
Nowatorskie koncepcje inscenizacyjne wielkich dramatów romantycznych. Zaprezentuj zagadnienie na wybranych przykładach.
48.
Na wybranych przykładach scharakteryzuj zjawisko „polskiej szkoły filmowej” i określ jej związki z literaturą.
49.
Literatura i muzyka. Zanalizuj wybrane teksty literackie, które stały się librettami lub tekstami ballad i piosenek.
50.
Przedstaw postać twórcy, który realizował się w co najmniej dwóch różnych dziedzinach sztuki (np. St. Wyspiański, Witkacy, S. Mrożek).
51.
Katedra gotycka jako przykład sztuki średniowiecznej. Omów zagadnienie
w oparciu o zabytki architektury i utwory literackie.
52.
Świat prowincji w opowiadaniach B. Schulza i obrazach M. Chagalla. Dokonaj analizy porównawczej wybranych dzieł.
53.
Jaką funkcję pełnią w tekstach kultury dyskusje i kłótnie? Zanalizuj wybrane dzieła.
54.
Plakat teatralny – klucz do interpretacji utworu dramatycznego i jego teatralnej adaptacji. Omów na wybranym przykładzie.
55.
Polska w alegorii i symbolice literackiej i malarskiej. Omów na wybranych przykładach.
56.
Twarz człowieka jako wyraz zainteresowania artystów różnych dziedzin sztuki (literatura, malarstwo, rzeźba, plakat, film). Omów na wybranych przykładach.
57.
Obcy, inny, odmieniec w literaturze i filmie. Omów na wybranych przykładach.
58.
Analizując wybrane teksty kultury, przedstaw literackie, plastyczne i filmowe wizje PRL.
59.
Sport jako temat dla artystów różnych dziedzin sztuki. Omów na wybranych przykładach.
60.
Sztuki plastyczne inspiracją dla poezji współczesnej (np. S. Dali „Płonąca żyrafa” – S. Grochowiak „Płonąca żyrafa”, P. Breughel „Upadek Ikara” –
S. Grochowiak „Ikar”). Zinterpretuj temat na podstawie analizy porównawczej dwóch dzieł.
61.
Holocaust w literaturze i filmie. Zaprezentuj różne sposoby mówienia o nim.
62.
Rozważ dosłowne i metaforyczne ujęcia tematu labiryntu w tekstach kultury różnych epok.
63.
Jacka Kaczmarskiego interpretacje dzieł malarskich. Zanalizuj sposoby
i funkcje posługiwania się motywami malarskimi w piosenkach tego autora.
64.
Omów sposoby kreowania obrazu „małej ojczyzny” w twórczości wybranego artysty (wybranych artystów).
65.
Przedstaw celowość deformacji świata w różnych tekstach kultury.
66.
Socrealizm w malarstwie i literaturze – scharakteryzuj, przywołując wybrane przykłady
67.
Między prawdą a stereotypem. Przedstaw różne wizerunki Żydów, odwołując się do wybranych tekstów kultury.
68.
Niepokoje wieku XVII i ich odbicie w literaturze, malarstwie, muzyce. Omów temat, nawiązując do wybranych przykładów.
69.
Zbigniew Herbert i Krzysztof Kieślowski jako twórcy dekalogu człowieka czasów zagrożenia. Odwołując się do wybranych dzieł, wskaż podobieństwa
i różnice.
70.
Obraz współczesnego amerykańskiego nastolatka na podstawie różnych tekstów kultury (film, literatura, muzyka, fotografia, programy telewizyjne).
71.
Wskaż i omów różne sposoby prezentacji aniołów w literaturze i malarstwie na przestrzeni epoki.
72.
Udowodnij na wybranych przykładach, że twórczość Szekspira jest inspiracją dla artystów późniejszych epok.
73.
Ewolucja tematyki malarstwa i literatury na przestrzeni epok. Omów problem, odwołując się do wybranych tekstów kultury.
74.
Lalki, marionetki, kukły, manekiny w różnych tekstach kultury. Omów funkcjonowanie motywu w wybranych utworach.
75.
Natura ludzka i jej tajemnica. Omów temat na podstawie wybranych tekstów polskich piosenek rockowych i hardrockowych.
76.
Motyw matki cierpiącej w literaturze i sztuce. Udowodnij obecność tematu w dorobku twórców różnych epok.
77.
Artysta i filister. Omów temat, odwołując się do wybranych tekstó 1)w kultury przełomu XIX i XX w.
78.
Postawa i losy młodzieży podczas II wojny światowej na podstawie wybranych tekstów kultury.
79.
Kolumbowie wobec doświadczeń wojennych. Omów temat, odwołując się do wybranych tekstów kultury.

 

 

Język
Lp.
Temat
1.
Cechy języka wybranej subkultury. Przedstaw zagadnienie w oparciu
o zebrany materiał językowy.
2.
Obecność gwary w języku mieszkańców twojego regionu. Przedstaw zagadnienie, analizując zarejestrowany przez ciebie materiał fonograficzny.
3.
Funkcjonalność frazeologizmów o genealogii biblijnej i mitologicznej we współczesnym języku polskim. Omów problem na podstawie własnej analizy wybranych tekstów literackich i publicystycznych.
4.
Emocje a język bohatera literackiego. Wpływ doznań na formę wypowiedzi
i dobór językowych środków kształtujących wypowiedź. Omów na wybranych przykładach cechy monologu wypowiedzianego i pomyślanego.
5.
Funkcje zdrobnień w języku utworów literackich. Zanalizuj wybrane przykłady z polskiej poezji współczesnej.
6.
Jak mówią mieszkańcy twojej miejscowości? Zbadaj język różnych grup pokoleniowych.
7.
Zanalizuj i omów zjawiska z zakresu poprawności językowej w artykułach zamieszczanych w wybranym czasopiśmie, ukazującym się w powiecie węgrowskim.
8.
Wpływ języka reklamy na zmianę współczesnej frazeologii. Rozważ problem, analizując wybrane przykłady.
9.
Poprawność językowa a puryzm i liberalizm językowy we współczesnej polszczyźnie. Omów na wybranych przykładach.
10.
Funkcje języka nagłówków prasowych. Omów na wybranych przykładach.
11.
Mowy słynnych mówców a przemówienia współczesnych polityków. Porównaj pod względem językowym wybrane teksty.
12.
Język familijny. Rozważ na wybranych przykładach z literatury
i z życia jego różne funkcje.
13.
Psychologiczne aspekty reklamy telewizyjnej. Omów na wybranych przykładach.
14.
Nowomowa jako zjawisko językowe. Dokonaj prezentacji
i oceny zjawiska.
15.
Rozważ problem mody na neologizmy słowotwórcze, odwołując się do języka mediów i polszczyzny potocznej.
16.
Językowe środki kształtowania wypowiedzi we współczesnym reportażu. Rozwiń temat, odwołując się do wybranych tekstów.
17.
Funkcje stylizacji gwarowej w literaturze. Omów zagadnienie na wybranych przykładach.
18.
Różne sposoby walki o kulturę języka w dzisiejszych czasach. Zanalizuj problem, odwołując się do tendencji rozwojowych współczesnej polszczyzny.
19.
Zanalizuj i określ funkcje językowe wypowiedzi oraz błędy zawarte
w relacjach sprawozdawców sportowych.
20.
Analizując wybrane polemiki prowadzone na łamach czasopism, przedstaw zastosowane chwyty erystyczne i określ ich funkcje.
21.
Język piosenki hip-hopowej albo disco-polowej itp. Przedstaw charakterystyczne jego cechy na przykładzie wybranych tekstów.
22.
Język ezopowy w literaturze. Omów problem na podstawie wybranego materiału literackiego.
23.
Zbadaj na zebranym przez siebie materiale językowym słuszność twierdzenia, że najobfitszym źródłem metafor jest przyroda.
24.
Na podstawie zebranego przez siebie materiału badawczego omów pochodzenie nazw miejscowości twojej okolicy.
25.
Na podstawie zebranego przez siebie materiału badawczego omów pochodzenie nazwisk twoich koleżanek i kolegów.
26.
Na podstawie tekstów kabaretowych (od Zielonego Balonika do współczesności) wyjaśnij zjawisko komizmu językowego i omów sposoby jego uzyskiwania.
27.
Perswazja i apel w utworach patriotycznych. Omów ich rolę w wybranych utworach różnych epok.
28.
Analiza kulturowa i językowa przysłów polskich. Swoje rozważania ogranicz do przysłów o określonej tematyce.
29.
Wpływ literatury na współczesną frazeologię polską. Analizując zgromadzony materiał, scharakteryzuj funkcje skrzydlatych słów w tekstach pisanych
i mówionych.
30.
Funkcja magiczna języka i jej przejawy w różnego typu wypowiedziach. Omów problem, wykorzystując przykłady.
31.
Teksty utworów hip – hopowych głosem pokolenia. Oceń zjawisko, analizując wybrane przykłady.
32.
Mowa zakochanych w epoce staropolskiej i dziś. Dokonaj analizy
i porównania wybranych przykładów.
33.
Język środowiska uczniowskiego tworem oryginalnym, ale niepokojącym. Omów zagadnienie na wybranych przykładach z życia i literatury.
34.
Przedstaw i oceń język szyldów w twoim mieście, uwzględniając różne odmiany ich funkcji komunikatywnej i inne cechy.
35.
Zbadaj i zanalizuj pochodzenie nazw ulic w twoim mieście.
36.
Objaśnij homonimy w polszczyźnie, ich pochodzenie, zapis i znaczenie.
37.
Omów zagadnienie gry słów jako przejawu kunsztu literackiego.
38.
„Dlaczego trzynastozgłoskowcem?” – trudności związane z czytaniem „Pana Tadeusza” przez młodzież. Uzasadnij swoje stanowisko, analizując język epopei.
39.
Przedstaw różne funkcje i językowe wyznaczniki aluzji literackich we współczesnych tekstach kabaretowych.
40.
Język polskich sportowców. Oceń jego poprawność, posługując się wybranym materiałem językowym.
41.
Omów utwór literacki jako akt mowy na wybranym przykładzie tekstu renesansowego i romantycznego.
42.
Nie trać czasu, czas to pieniądz (czy tylko?). Obraz czasu utrwalony w polszczyźnie – w formach językowych i utworach literackich..

POBIERZ LISTĘ TEMATÓW

I Liceum Ogólnokształcące im. Adama Mickiewicza w Węgrowie
ul. Adama Mickiewicza 3
07-100 Węgrów
tel./fax:(0 25) 792 44 24
e-mail: lo_weg@poczta.onet.pl
created by: Paweł Piotrowski