Lp. |
Temat |
|
1. |
Sposób kreowania postaci historycznych w literaturze polskiej i obcej. Omów na wybranych przez siebie przykładach. |
|
2. |
Literackie próby ujęcia dylematów ludzkiej egzystencji. Omów na wybranych przykładach z różnych epok. |
|
3. |
Omów wpływ filozofii wybranego myśliciela (np. Nietzsche, Bergson, Pascal) na literaturę. |
|
4. |
Wspomnienia z dzieciństwa jako tworzywo utworu literackiego. Omów zjawisko, sięgając po twórczość dwóch autorów dwudziestowiecznej prozy. |
|
5. |
Przywołując najwyżej cztery przykłady, wykaż związek (lub jego brak) między wartością dzieła a faktem uhonorowania go prestiżową nagrodą literacką. |
|
6. |
Wpływ dzieciństwa na postawy bohaterów literackich. Omów, odwołując się do wybranych utworów różnych epok. |
|
7. |
Pogodne oblicze starości. Omów sposoby i cele takiego
ukazania jesieni życia
|
|
8. |
Znajdź w literaturze różnych epok przykłady
potwierdzające tezę z Pamięci
|
|
9. |
Poezja jako narzędzie walki z systemem totalitarnym. Omów zjawisko, odwołując się do wybranych utworów powstałych po drugiej wojnie światowej. |
|
10. |
Biografia jako klucz do odczytania tekstów Haliny Poświatowskiej. Omów na wybranych przykładach. |
|
11. |
Literatura powojenna jako rozrachunek z wojenną przeszłością. Omów na wybranych przykładach. |
|
12. |
Omów znaczenie drzewa jako zakorzenionego w kulturze motywu na podstawie wybranych utworów pisarzy polskich. |
|
13. |
Dostrzeż i omów różne sposoby funkcjonowania motywu nocy w polskiej poezji romantycznej i młodopolskiej. |
|
14. |
Omów sposoby wykorzystywania motywu rzeki w powieści. |
|
15. |
Przedstaw sposoby kreowania bohaterów w habitach i sutannach, odwołując się do wybranych utworów literackich. |
|
16. |
Motyw bohaterskiej śmierci w literaturze. Zaprezentuj temat, odwołując się do wybranych przykładów. |
|
17. |
Przedstaw powody popularności książek takich pisarzy, jak np. Paulo Coelho czy Dan Brown, i omów towarzyszące im kontrowersje. |
|
18. |
Udział bohatera literackiego w określaniu autorskiej wizji świata. Zanalizuj problem na wybranych opowiadaniach Jarosława Iwaszkiewicza. |
|
19. |
Przedstaw różnorodne zastosowania opisów pejzażu w wybranych utworach epickich. |
|
20. |
Funkcje odwołań do postaci i symboli klasycznych w twórczości Zbigniewa Herberta. Rozważ temat na wybranych przykładach. |
|
21. |
Bohaterowie – indywidualiści we współczesnej literaturze. Omów funkcjonowanie motywu, odwołując się do twórczości wybranych pisarzy. |
|
22. |
Epistolografia różnych epok: tematyka listów, autoportret nadawcy, wizerunek adresatów. Omów na wybranych przykładach. |
|
23. |
Rola didaskaliów w dramacie romantycznym, modernistycznym i współczesnym. Omów zagadnienie, odwołując się do wybranych przykładów. |
|
24. |
Przedstaw sposoby prezentacji Syberii jako miejsca zesłania. Wykorzystaj wybrane utwory literackie z różnych epok. |
|
25. |
Zaproponuj własną antologię polskiej poezji współczesnej i wygłoś mowę promocyjną, w której omówisz kryteria wyboru zaprezentowanego materiału literackiego. |
|
26. |
Satyra, absurd, groteska we współczesnej dramaturgii. Omów różne sposoby przedstawiania rzeczywistości, odwołując się do wybranych utworów. |
|
27. |
Motywy tatrzańskie w literaturze polskiej. Omów je na wybranych przykładach. |
|
28. |
Odwołując się do wybranych utworów z różnych epok, uzasadnij, że są one zwierciadłem czasu, w którym powstały. |
|
29. |
Tytuł, motto, ostatnia scena jako klucze do interpretacji dzieła literackiego. Omów na wybranych przykładach. |
|
30. |
Parodia, pastisz i aluzja jako sposoby nawiązywania do
tradycji literackiej.
|
|
31. |
Sposoby kreowania portretów zdrajców ojczyzny na podstawie wybranych utworów literackich XIX wieku. |
|
32. |
Omów celowość wykorzystywania motywu młodości przez pisarzy reprezentujących różne epoki i pokolenia. |
|
33. |
Motyw teatru świata w literaturze. Omów wykorzystanie tego motywu, odwołując się do wybranych utworów. |
|
34. |
Różne oceny cywilizacji w literaturze. Omów je, odwołując
się do tekstów
|
|
35. |
Funkcjonowanie motywów baśniowych w utworach wybranych
pisarzy XIX
|
|
36. |
Gombrowiczowska koncepcja człowieka. Omów problem,
odwołując się
|
|
37. |
Kobieta w podróży na podstawie wybranych relacji dziewiętnasto- i dwudziestowiecznych. |
|
38. |
Scharakteryzuj pamiętnik i dziennik jako sposoby literackiego przekazu. Odwołaj się do wybranych przykładów. |
|
39. |
Różne wizje przyszłości zawarte w literaturze fantastycznonaukowej. Zinterpretuj je, analizując wybrane powieści Stanisława Lema. |
|
40. |
Które utwory można nazwać międzyepokowymi pomostami? Uzasadnij wybór, odwołując się do wybranych przykładów. |
|
41. |
Deformacja świata i jej funkcje w różnych tekstach literackich. Odwołaj się do wybranych przykładów. |
|
42. |
Jaki obraz świata kreują poeci współcześni młodego pokolenia? Omów zagadnienie, prezentując tomiki poetyckie, antologie i czasopisma literackie. |
|
43. |
Omów na wybranych przykładach sposoby wykorzystywania mitów antycznych w literaturze polskiej różnych epok. |
|
44. |
Rodzice i dzieci w literackim przekazie z minionych epok
w konfrontacji
|
|
45. |
Na wybranych przykładach literatury barokowej i oświeceniowej zaprezentuj pesymistyczną i optymistyczną wizję świata i człowieka. |
|
46. |
Pozytywizm i nowoczesność. Omów temat na wybranych przykładach. |
|
47. |
Rola kostiumu mitologicznego, historycznego lub fantastycznego w literaturze. Omów na wybranych przykładach. |
|
48. |
Ja w obcym świecie. Bohater wobec społeczeństwa w powieści dziewiętnastowiecznej. Omów na wybranych przykładach. |
|
49. |
Dokonaj analizy funkcjonowania motywu grozy we współczesnej powieści sensacyjnej. |
|
50. |
Różnorodne funkcje groteski jako kategorii estetycznej. Przedstaw zagadnienie, wykorzystując przykłady z literatury różnych epok. |
|
51. |
Koncept w literaturze dawnych epok – kategoria estetyczna, zasada tworzenia, poetycki sposób poznania. Omów na wybranych przykładach. |
|
52. |
Odwołując się do przykładów z literatury, scharakteryzuj życie codzienne w średniowieczu i renesansie. |
|
53. |
Na podstawie wybranych dzieł W. Gombrowicza scharakteryzuj odbiorcę wpisanego w tekst literacki. |
|
54. |
Na podstawie wybranych listów pisarzy dwóch różnych epok scharakteryzuj wykorzystane przez niego konwencje epistolarne. |
|
55. |
Charakterystyczne cechy poezji modernistycznej. Omów, odwołując się do wybranych utworów. |
|
56. |
Motyw niepełnosprawności w literaturze współczesnej. Omów temat na wybranych przykładach. |
|
57. |
Jakie ponadczasowe nauki moralne odnaleźć można w legendach ludowych? Odwołaj się do wybranych tekstów. |
|
58. |
Romantyk – człowiek, który pyta. Omów na podstawie wybranych utworów przestrzeń tajemnicy w liryce polskiego romantyzmu. |
|
59. |
Przedstaw literackie portrety Sarmatów utrwalone w twórczości wybranych autorów. |
|
60. |
Relacje z podróży w piśmiennictwie dawnych epok. Omów temat, odwołując się do wybranych utworów. |
|
61. |
Scharakteryzuj postawy wobec życia (np. dekadentyzm, ironia, afirmacja …), które znalazły odbicie w literaturze przełomu XIX i XX wieku. Odwołaj się do twórczości dwóch wybranych artystów. |
|
62. |
Postacie kobiecej tożsamości. Omów temat, odwołując się do biografii wybranej pisarki i jej twórczości. |
|
63. |
Dramat człowieka uwikłanego w historię. Omów zagadnienie, wykorzystując utwory z różnych epok. |
|
64. |
Człowiek – kowalem swego losu czy jego igraszką? Jaką odpowiedź na to pytanie znajdujesz w literaturze starożytnej, renesansowej i współczesnej? |
|
65. |
Motyw dworku szlacheckiego w literaturze polskiej. Omów na wybranych przykładach. |
|
66. |
Scharakteryzuj nasze wady narodowe na podstawie wybranych
utworów
|
|
67. |
Zanalizuj proces powstawania legendy literackiej na
podstawie życia
|
|
68. |
Porównaj sposób kreowania świata przez dwóch współczesnych prozaików (np. Stefana Chwina, Pawła Huellego, Olgę Tokarczuk, Dorota Masłowską). |
|
69. |
Rozwój reportażu polskiego i jego wybitni przedstawiciele. Scharakteryzuj tematykę i formę 2 – 3 wybranych reportaży. |
|
70. |
Źródła i granice pesymizmu w powieści poetyckiej polskiego romantyzmu. Omów temat na wybranych przykładach. |
|
71. |
Rola epizodu oraz bohatera „trzecioplanowego” w strukturze i treści dzieła literackiego. Omów na wybranych przykładach. |
|
72. |
Omów rolę i znaczenie twórczości drugiego obiegu w Polsce lat 1970 –1989. Odwołaj się do analizy wybranych utworów literackich. |
|
73. |
Listy Zygmunta Krasińskiego na tle epistolografii epoki. Omów zagadnienie na podstawie wybranych tekstów. |
|
74. |
Mit „poetów przeklętych". Dokonaj porównania na podstawie analizy dzieł różnych autorów. |
|
75. |
Na peryferiach miasta. Obraz warszawskiego półświatka w literaturze okresu PRL-u. Omów temat na wybranych przykładach. |
|
76. |
Rozterki Hamleta w ustach innych bohaterów literackich. Zbadaj zagadnienie na wybranych przykładach. |
|
77. |
Kwiaty w literaturze. Zinterpretuj sposoby wykorzystania tego motywu na wybranych przykładach. |
|
78. |
Najwybitniejsi polscy tłumacze biblijnych psalmów. Przedstaw i porównaj ich dorobek. |
|
79. |
Piękno i prostota wiary. Omów na przykładzie wybranych
wierszy ks.
|
|
80. |
Spojrzenie dziecka na świat dorosłych. Przedstaw zagadnienie na podstawie wybranych utworów literackich. |
|
81. |
Cierpienie: przekleństwo czy błogosławieństwo? Omów temat na podstawie biografii oraz twórczości Jana Pawła II. |
|
82. |
Groza i tajemniczość – od E. A. Poe po S. Kinga. Przedstaw temat, odwołując się do analizy wybranych utworów. |
|
83. |
Obraz społeczeństwa we „Władcy much” W. Goldinga i w prozie G. Orwella. Omów zagadnienie. |
|
84. |
Groteskowy obraz wojny w twórczości np. K. Vonneguta i W. Whartona. Przedstaw zagadnienie, opierając się na interpretacji wybranych utworów. |
|
85. |
Społeczeństwo doby wiktoriańskiej ukazane w dziełach J.
Austen
|
|
86. |
Jak uleczyć świat śmiechem? Określ rolę satyry, kpiny, żartu, analizując wybrane utwory literackie różnych epok. |
|
87. |
Arkadie i utopie. Przedstaw literackie krainy szczęścia, analizując utwory różnych epok oraz omów sposoby ich kreowania. |
|
88. |
Różne realizacje motywu sztuki kulinarnej w utworach literackich. Określ rolę tego tematu w wybranych dziełach. |
|
89. |
Etykieta w kulturze różnych epok. Ukaż rolę obyczajów, tradycji, itp., odwołując się do wybranych utworów literackich. |
|
90. |
Rola kobiety w społeczeństwie na podstawie dzieł pisarzy angielskich. Omów zagadnienie. |
|
91. |
Bajkowość, fantastyka w utworach literackich – jak wyglądał odrealniony świat konstruowany w dziełach literackich, do czego wykorzystuje ten zabieg autor – omów zagadnienie, przywołując odpowiednie przykłady |
|
92. |
Manifesty pokoleniowe i ich funkcje. Omów problem, odwołując się do wybranych tekstów różnych epok. |
|
93. |
Człowiek w przestrzeni miejskiej na podstawie „Boso, ale w ostrogach” S. Grzesiuka i „Małej Apokalipsy” T. Konwickiego. |
|
94. |
Porównaj ujęcia motywu pychy i pokory, uwzględniając teksty biblijne i literackie. |
|
95. |
Obraz Polaków w poezji śpiewanej końca XX wieku. Omów temat na wybranych przykładach. |
|
96. |
Miasto w literaturze polskiej XIX i XX wieku. Omów na wybranych przykładach. |
|
97. |
Wpływ miasta na kształtowanie osobowości i decyzje człowieka na podstawie „Małej Apokalipsy” T. Konwickiego oraz „Szosy” I. Bashevisa Singera. Omów zagadnienie. |
|
98. |
Nowe pokolenie polskiego reportażu. Omów zagadnienie, odwołując się do wybranych autorów. |
|
99. |
Historyczne, kulturowe i psychologiczne podłoże lęków i niepowodzeń bohaterów powieści Bolesława Prusa. |
|
100. |
Scharakteryzuj i oceń postawę cynika, odwołując się do wybranych tekstów filozoficznych i literackich. |
|
101. |
Wizja świata postapokaliptycznego na podstawie powieści Dimitrija Głuchowskiego „Metro 2033” i Cormacka McCarthy’ego „Droga”. |
|
Lp. |
Temat |
1. |
Przenikanie się świata literatury i malarstwa w sztuce modernistycznej na przykładzie twórczości Stanisława Wyspiańskiego. |
2. |
Wizerunek Żyda w literaturze i sztuce. Omów na wybranych przykładach. |
3. |
Los kobiet w egzotycznych dla nas zakątkach świata. Omów na wybranych przykładach z literatury, filmu i innych dziedzin sztuki. |
4. |
Obraz człowieka w tekstach Stanisława i Kazimierza Staszewskich. Omów temat, odwołując się do wybranych utworów. |
5. |
Topos Nike w rzeźbie starożytnej i współczesnej oraz w poezji polskiej. Omów na wybranych przykładach. |
6. |
Obrazy powstania listopadowego w literaturze i innych tekstach kultury. Porównaj je, odwołując się do wybranych tekstów. |
7. |
Totalitaryzm w literaturze, filmie i malarstwie. Zanalizuj sposoby jego przedstawiania w wybranych tekstach kultury. |
8. |
Omów różne obrazy powstania warszawskiego
i ich funkcjonowanie
|
9. |
Porównaj różne ujęcia motywu domu w literaturze i sztuce wybranych epok. Omów na wybranych przykładach. |
10. |
Motyw jesieni i sposoby jego ujmowania w literaturze, malarstwie i muzyce. Omów, odnosząc się do wybranych dzieł. |
11. |
Różne ujęcia tematu powstania styczniowego w literaturze i sztukach plastycznych. Omów na wybranych przykładach. |
12. |
Ogród jako przestrzeń życia człowieka. Rozważ, odwołując się do wybranych tekstów kultury. |
13. |
Hagiografia pędzlem i piórem malowana.
Ideał świętego w literaturze
|
14. |
Literackie i filmowe wizje Litwy – Ojczyzny. Omów zagadnienie, odwołując się do wybranych dzieł. |
15. |
Awangarda w literaturze i sztuce lat 30. XX wieku. Porównaj dzieła różnych twórców. |
16. |
Topos żniw w literaturze i sztuce wybranych epok. Omów na wybranych przykładach. |
17. |
Symbol i metafora w kulturze masowej. Omów sposoby funkcjonowania tych środków wyrazu w wybranych tekstach kultury. |
18. |
Strój jako tekst kultury. Omów na podstawie wybranych tekstów kultury. |
19. |
Artyści wobec tradycji romantycznej. Omów zagadnienie, odwołując się do wybranych tekstów kultury. |
20 |
Pejzaż romantyczny w literaturze i malarstwie. Porównaj sposoby przedstawienia, odwołując się do wybranych tekstów i obrazów. |
21. |
Sceny z życia świętych w literaturze, filmie i malarstwie. Porównaj wybrane teksty kultury europejskiej i polskiej. |
22. |
Brzydota jako kategoria estetyczna. Omów jej funkcje w literaturze i sztuce plastycznej epok minionych i współczesności, nawiązując do wybranych tekstów kultury. |
23. |
Pejzaż górski w liryce młodopolskiej a krajobrazy gór w malarstwie lub fotografii. Porównaj wybrane teksty kultury. |
24. |
Jakie zagrożenie niesie ze sobą fikcja (film, literatura, rzeczywistość wirtualna), jeśli przeniesie się ją do prawdziwego życia? Omów problem, odwołując się do wybranych tekstów kultury. |
25. |
„Mickiewicz jako kolorysta” S. Witkiewicza a „Pan Tadeusz” A. Wajdy. Porównaj wizję plastyczną malarza i reżysera wybitnego dzieła A. Mickiewicza. |
26. |
Świat prowincji w literaturze i sztuce. Omów na wybranych przykładach. |
27. |
Malarstwo marynistyczne a literackie obrazy morza. Porównaj wybrane teksty kultury. |
28. |
Fascynacje kulturą ludową w literaturze i sztuce. Omów ich artystyczne cele, przywołując różne teksty kultury. |
29. |
Rola karykatury w literaturze i sztuce. Rozważ problem na wybranych tekstach kultury. |
30. |
Ideał piękna w literaturze i sztuce. Rozważ problem, odwołując się do dwóch wybranych epok. |
31. |
Afryka i jej mieszkańcy jako temat literatury i innych sztuk. Rozważ problem, odwołując się do różnych tekstów kultury. |
32. |
Rozważ, jaką funkcję pełnią maska i kostium historyczny w utworach literackich i w malarstwie. |
33. |
Omów sposoby funkcjonowania wątków i
symboli biblijnych w literaturze
|
34. |
Kontynuacja i funkcjonowanie motywu ikaryjskiego w literaturze i malarstwie epok nowożytnych. |
35. |
Secesja, art nouveau, modernizm, styl zakopiański jako różnorodne nurty w sztuce przełomu XIX i XX wieku. Zaprezentuj zagadnienia odwołując się do wybranych przykładów. |
36. |
Funkcjonowanie rekwizytów w wybranych
utworach dramatycznych
|
37. |
Parodystyczne sposoby ujmowania rzeczywistości. Omów zagadnienie na wybranych przykładach z literatury i filmu. |
38. |
Różne wizerunki nauczyciela. Omów
zagadnienie na wybranych przykładach
|
39. |
Człowiek wobec Dekalogu. Rozważ różne
ujęcia tego problemu w literaturze
|
41. |
Dzieło sztuki jako znak czasu. Zaprezentuj zagadnienie, odwołując się do wybranych przykładów z różnych epok. |
42. |
Stroje bohaterów literackich i postaci przedstawionych na obrazach jako element charakterystyki bohatera. Omów na wybranych przykładach. |
43. |
Określ cechy kiczu na podstawie analizy współczesnych tekstów kultury. |
44. |
Magia przedmiotów. Rozwiń temat w oparciu o wybrane teksty kultury. |
45. |
Codzienność jako motyw w literaturze i
malarstwie. Przedstaw przykłady
|
46. |
Jak poeci komentują dzieła malarzy? Odwołaj się do reprezentatywnych przykładów. |
47. |
Nowatorskie koncepcje inscenizacyjne wielkich dramatów romantycznych. Zaprezentuj zagadnienie na wybranych przykładach. |
48. |
Na wybranych przykładach scharakteryzuj zjawisko „polskiej szkoły filmowej” i określ jej związki z literaturą. |
49. |
Literatura i muzyka. Zanalizuj wybrane teksty literackie, które stały się librettami lub tekstami ballad i piosenek. |
50. |
Przedstaw postać twórcy, który realizował się w co najmniej dwóch różnych dziedzinach sztuki (np. St. Wyspiański, Witkacy, S. Mrożek). |
51. |
Katedra gotycka jako przykład sztuki
średniowiecznej. Omów zagadnienie
|
52. |
Świat prowincji w opowiadaniach B. Schulza i obrazach M. Chagalla. Dokonaj analizy porównawczej wybranych dzieł. |
53. |
Jaką funkcję pełnią w tekstach kultury dyskusje i kłótnie? Zanalizuj wybrane dzieła. |
54. |
Plakat teatralny – klucz do interpretacji utworu dramatycznego i jego teatralnej adaptacji. Omów na wybranym przykładzie. |
55. |
Polska w alegorii i symbolice literackiej i malarskiej. Omów na wybranych przykładach. |
56. |
Twarz człowieka jako wyraz zainteresowania artystów różnych dziedzin sztuki (literatura, malarstwo, rzeźba, plakat, film). Omów na wybranych przykładach. |
57. |
Obcy, inny, odmieniec w literaturze i filmie. Omów na wybranych przykładach. |
58. |
Analizując wybrane teksty kultury, przedstaw literackie, plastyczne i filmowe wizje PRL. |
59. |
Sport jako temat dla artystów różnych dziedzin sztuki. Omów na wybranych przykładach. |
60. |
Sztuki plastyczne inspiracją dla poezji
współczesnej (np. S. Dali „Płonąca żyrafa” – S. Grochowiak „Płonąca żyrafa”,
P. Breughel „Upadek Ikara” –
|
61. |
Holocaust w literaturze i filmie. Zaprezentuj różne sposoby mówienia o nim. |
62. |
Rozważ dosłowne i metaforyczne ujęcia tematu labiryntu w tekstach kultury różnych epok. |
63. |
Jacka Kaczmarskiego interpretacje dzieł
malarskich. Zanalizuj sposoby
|
64. |
Omów sposoby kreowania obrazu „małej ojczyzny” w twórczości wybranego artysty (wybranych artystów). |
65. |
Przedstaw celowość deformacji świata w różnych tekstach kultury. |
66. |
Socrealizm w malarstwie i literaturze – scharakteryzuj, przywołując wybrane przykłady |
67. |
Między prawdą a stereotypem. Przedstaw różne wizerunki Żydów, odwołując się do wybranych tekstów kultury. |
68. |
Niepokoje wieku XVII i ich odbicie w literaturze, malarstwie, muzyce. Omów temat, nawiązując do wybranych przykładów. |
69. |
Zbigniew Herbert i Krzysztof Kieślowski
jako twórcy dekalogu człowieka czasów zagrożenia. Odwołując się do wybranych
dzieł, wskaż podobieństwa
|
70. |
Obraz współczesnego amerykańskiego nastolatka na podstawie różnych tekstów kultury (film, literatura, muzyka, fotografia, programy telewizyjne). |
71. |
Wskaż i omów różne sposoby prezentacji aniołów w literaturze i malarstwie na przestrzeni epoki. |
72. |
Udowodnij na wybranych przykładach, że twórczość Szekspira jest inspiracją dla artystów późniejszych epok. |
73. |
Ewolucja tematyki malarstwa i literatury na przestrzeni epok. Omów problem, odwołując się do wybranych tekstów kultury. |
74. |
Lalki, marionetki, kukły, manekiny w różnych tekstach kultury. Omów funkcjonowanie motywu w wybranych utworach. |
75. |
Natura ludzka i jej tajemnica. Omów temat na podstawie wybranych tekstów polskich piosenek rockowych i hardrockowych. |
76. |
Motyw matki cierpiącej w literaturze i sztuce. Udowodnij obecność tematu w dorobku twórców różnych epok. |
77. |
Artysta i filister. Omów temat, odwołując się do wybranych tekstó 1)w kultury przełomu XIX i XX w. |
78. |
Postawa i losy młodzieży podczas II wojny światowej na podstawie wybranych tekstów kultury. |
79. |
Kolumbowie wobec doświadczeń wojennych. Omów temat, odwołując się do wybranych tekstów kultury. |
Lp. |
Temat |
1. |
Cechy języka wybranej subkultury.
Przedstaw zagadnienie w oparciu
|
2. |
Obecność gwary w języku mieszkańców twojego regionu. Przedstaw zagadnienie, analizując zarejestrowany przez ciebie materiał fonograficzny. |
3. |
Funkcjonalność frazeologizmów o genealogii biblijnej i mitologicznej we współczesnym języku polskim. Omów problem na podstawie własnej analizy wybranych tekstów literackich i publicystycznych. |
4. |
Emocje a język bohatera literackiego.
Wpływ doznań na formę wypowiedzi
|
5. |
Funkcje zdrobnień w języku utworów literackich. Zanalizuj wybrane przykłady z polskiej poezji współczesnej. |
6. |
Jak mówią mieszkańcy twojej miejscowości? Zbadaj język różnych grup pokoleniowych. |
7. |
Zanalizuj i omów zjawiska z zakresu poprawności językowej w artykułach zamieszczanych w wybranym czasopiśmie, ukazującym się w powiecie węgrowskim. |
8. |
Wpływ języka reklamy na zmianę współczesnej frazeologii. Rozważ problem, analizując wybrane przykłady. |
9. |
Poprawność językowa a puryzm i liberalizm językowy we współczesnej polszczyźnie. Omów na wybranych przykładach. |
10. |
Funkcje języka nagłówków prasowych. Omów na wybranych przykładach. |
11. |
Mowy słynnych mówców a przemówienia współczesnych polityków. Porównaj pod względem językowym wybrane teksty. |
12. |
Język familijny. Rozważ na wybranych przykładach z literaturyi z życia jego różne funkcje. |
13. |
Psychologiczne aspekty reklamy telewizyjnej. Omów na wybranych przykładach. |
14. |
Nowomowa jako zjawisko językowe. Dokonaj prezentacjii oceny zjawiska. |
15. |
Rozważ problem mody na neologizmy słowotwórcze, odwołując się do języka mediów i polszczyzny potocznej. |
16. |
Językowe środki kształtowania wypowiedzi we współczesnym reportażu. Rozwiń temat, odwołując się do wybranych tekstów. |
17. |
Funkcje stylizacji gwarowej w literaturze. Omów zagadnienie na wybranych przykładach. |
18. |
Różne sposoby walki o kulturę języka w dzisiejszych czasach. Zanalizuj problem, odwołując się do tendencji rozwojowych współczesnej polszczyzny. |
19. |
Zanalizuj i określ funkcje językowe
wypowiedzi oraz błędy zawarte
|
20. |
Analizując wybrane polemiki prowadzone na łamach czasopism, przedstaw zastosowane chwyty erystyczne i określ ich funkcje. |
21. |
Język piosenki hip-hopowej albo disco-polowej itp. Przedstaw charakterystyczne jego cechy na przykładzie wybranych tekstów. |
22. |
Język ezopowy w literaturze. Omów problem na podstawie wybranego materiału literackiego. |
23. |
Zbadaj na zebranym przez siebie materiale językowym słuszność twierdzenia, że najobfitszym źródłem metafor jest przyroda. |
24. |
Na podstawie zebranego przez siebie materiału badawczego omów pochodzenie nazw miejscowości twojej okolicy. |
25. |
Na podstawie zebranego przez siebie materiału badawczego omów pochodzenie nazwisk twoich koleżanek i kolegów. |
26. |
Na podstawie tekstów kabaretowych (od Zielonego Balonika do współczesności) wyjaśnij zjawisko komizmu językowego i omów sposoby jego uzyskiwania. |
27. |
Perswazja i apel w utworach patriotycznych. Omów ich rolę w wybranych utworach różnych epok. |
28. |
Analiza kulturowa i językowa przysłów polskich. Swoje rozważania ogranicz do przysłów o określonej tematyce. |
29. |
Wpływ literatury na współczesną
frazeologię polską. Analizując zgromadzony materiał, scharakteryzuj funkcje
skrzydlatych słów w tekstach pisanych
|
30. |
Funkcja magiczna języka i jej przejawy w różnego typu wypowiedziach. Omów problem, wykorzystując przykłady. |
31. |
Teksty utworów hip – hopowych głosem pokolenia. Oceń zjawisko, analizując wybrane przykłady. |
32. |
Mowa zakochanych w epoce staropolskiej i
dziś. Dokonaj analizy
|
33. |
Język środowiska uczniowskiego tworem oryginalnym, ale niepokojącym. Omów zagadnienie na wybranych przykładach z życia i literatury. |
34. |
Przedstaw i oceń język szyldów w twoim mieście, uwzględniając różne odmiany ich funkcji komunikatywnej i inne cechy. |
35. |
Zbadaj i zanalizuj pochodzenie nazw ulic w twoim mieście. |
36. |
Objaśnij homonimy w polszczyźnie, ich pochodzenie, zapis i znaczenie. |
37. |
Omów zagadnienie gry słów jako przejawu kunsztu literackiego. |
38. |
„Dlaczego trzynastozgłoskowcem?” – trudności związane z czytaniem „Pana Tadeusza” przez młodzież. Uzasadnij swoje stanowisko, analizując język epopei. |
39. |
Przedstaw różne funkcje i językowe wyznaczniki aluzji literackich we współczesnych tekstach kabaretowych. |
40. |
Język polskich sportowców. Oceń jego poprawność, posługując się wybranym materiałem językowym. |
41. |
Omów utwór literacki jako akt mowy na wybranym przykładzie tekstu renesansowego i romantycznego. |
42. |
Nie trać czasu, czas to pieniądz (czy tylko?). Obraz czasu utrwalony w polszczyźnie – w formach językowych i utworach literackich.. |
I Liceum
Ogólnokształcące im. Adama Mickiewicza w Węgrowie
ul. Adama Mickiewicza 3
07-100 Węgrów
(0 25)
792 44 24
lo_weg@poczta.onet.pl
Paweł Piotrowski